Het originele Babbelspel nodigt op een speelse manier uit een aantal sociale vaardigheden te oefenen aan de hand van alledaagse opdrachten. De inhoud en vormgeving werden volledig herzien en gemoderniseerd.
Bekijk hier de bijbehorende uitbreidingsset.
Het is een positief spel. Negatief gestelde vragen werden vervangen of geschrapt waardoor de nadruk ligt op het positieve.
Thema's die door de zes rubrieken heen in deze hernieuwde uitgave aan bod komen zijn:
Overkoepelende thema´s:
beleefdheid, assertiviteit, goede manieren, inlevingsvermogen, sociale vaardigheden, taalontwikkeling, algemene kennis, weerbaarheid, trainen van vaardigheden, sociale redzaamheid, respect voor anderen.
Nieuwe thema's:
sociale media, cyberpesten, computergames, omgaan met (kinderen met) een beperking, andere godsdiensten, samengestelde gezinnen.
Er werd extra veel aandacht geschonken aan het thema (cyber)pesten via de “PESTKOP”
Prikkelarm spelbord:
Het spelbord is aan weerszijden bedrukt, met aan de achterkant een 'prikkelarm' spelbord. Zo kunnen kinderen met ASS, verstandelijke beperking of concentratiestoornis zich volledig toeleggen op de inhoud van het spel.
Extra handig: elk thema kaartjes heeft ook enkele blanco kaartjes waar met uitwisbare stift een opdracht kan opgeschreven worden. Zo kan je het spel steeds aanpassen aan de leerstof van dat moment!
Het spel
Het spel is bedoeld voor kinderen van 7 tot 15 jaar en kan het best worden gespeeld onder begeleiding in kleine groepjes, met de hele klas of één op één. De duur van het spel kan je dankzij het vernieuwde spelbord zelf bepalen.
Er zijn geen winnaars of verliezers.
Er zijn 6 verschillende opdrachtkaarten. Ieder kaart staat voor een speciale sociale vaardigheid. Per rubriek zijn er 30 opdrachtkaarten
De rubrieken:
Spontaan praten aan de hand van een foto

Doelstelling: leren verwoorden wat je ziet, in een groep leren praten, gevoelens leren benoemen
De speler krijgt een foto te zien van mensen met bepaalde gelaatsuitdrukkingen, gevoelens, bepaalde gebeurtenissen of een bepaalde situatie. De speler vertelt gedurende 1 minuut wat hij/ zij op de foto ziet en mag daarbij honderduit fantaseren.
Richtvragen bij elke foto of prent:
- Welk gevoel roept de foto of prent bij je op?
- Heb je dat gevoel ook al eens gehad? Hoe kwam dat?
- Waaraan doet deze foto je denken?
TIP: Een moeilijkheidsgraad hoger: om het inlevingsvermogen en de fantasie te toetsen of te trainen zou je bij de foto's ook de volgende vraag kunnen stellen: 'Wat zou er vervolgens kunnen gebeuren?
Praten over jezelf - persoonlijke vragen

Doelstelling: over jezelf durven praten in een groep of therapie, elkaar leren kennen.
De speler krijgt vragen waarbij hij iets over zichzelf vertelt.
Non- verbale communicatie - doe- opdrachten

Doelstelling: oefenen van non- verbale communicatie zoals oogcontact, lichamelijk contact durven maken, gevoelens aan de hand van mimiek uitdrukken.
De speler moet, vaak samen met andere spelers, iets doen, uitbeelden of zonder woorden iets overbrengen.
Rollenspel

Doelstelling: zich weten te gedragen en herkennen in sociale situaties, omgang met anderen.
De speler krijgt nu te maken met een aantal concrete (probleem)situaties, waarin oplossingen gezocht moeten worden. Hierbij is assertiviteit gewenst en moet de speler zich weerbaar opstellen. Het rollenspel wordt met de begeleider of één van de medespelers gespeeld.
Inzicht krijgen in vaardigheden

Doelstelling: algemene kennis verbreden, zelfredzaamheid, je wereldbeeld verbreden.
De speler krijgt een aantal weet- vragen voorgelegd, die gaan over alledaagse thema's als koken, huishouden, mobiliteit enz. Op die manier worden een aantal sociale vaardigheden behandeld die zelfstandigheid stimuleren.
Uiten van je eigen mening

Doelstelling: verbale vertaling van je gevoelens en gedachten, opkomen voor jezelf en je weerbaar maken.
De speler beantwoordt kritische vragen over de medespelers, over zichzelf of over een actueel thema
Spelregels
Voor aanvang van het spel gooit iedere speler met de dobbelsteen.
De speler die de meeste ogen gooit, mag het spel beginnen. De spelers plaatsen hun pion in het groene startvak. Net als bij een ganzenbordspel gooien de spelers om de beurt met de dobbelsteen en zetten het aantal stappen vooruit dat de dobbelsteen aangeeft.
Wanneer een speler op een vakje staat, neemt hij een opdracht van die kleur, leest de opdracht hardop voor en antwoordt op de vraag. Na afloop wordt de kaart onderaan het bijpassende stapeltje terug gelegd.
Indien de speler de vraag goed heeft beantwoord, krijgt hij/ zij een beloningsring van die kleur en plaatst die op de pion. De beurt gaat naar de volgende speler.
Indien de speler de vraag niet voldoende heeft beantwoord, ontvangt hij geen beloningsring en gaat de beurt naar de volgende speler. Deze beoordeling gebeurt door de begeleider, door de groep van speler of door allen samen.
Indien de speler op een gekleurd vakje komt waarvan hij de beloningsring al heeft, gaat de beurt naar de colgende speler zonder dat er een opdracht gedaan wordt.
De duur van het spel kan dankzij het vernieuwde spelbord zelf bepaald worden. Speel je het spel gedurende een langere tijd? Dan blijd je spelen tot een speler alle beloningsringen behaald heeft en op het vak EINDE is beland.
De speler hoeft niet het exacte aantal ogen te gooien om EINDE te bereiken.
Speel je het spel tijdens een korte sessie? Spreek dan op voorhand af hoeveel keer de pion de ronde moet maken, vooraleer deze naar het vak EINDE mag. De speler met de meeste ringen is dan de winnaar.
Klik hier voor een overzicht van de verschillende Babbelspellen.
Uitvoering
- Opklapbaar spelbord, aan weerszijde bedrukt
- 1 dobbelsteen
- 8 pionnen
- 8 x 6 beloningsringen
- 6 x 30 opdrachtenkaarten
- 15 pestkopkaarten
- 1 handleiding